Tytuł projektu: Projekt „Język sąsiedni |jest| reanimowany. Nabywanie kompetencji językowych i międzykulturowych poprzez wspierane przez AI treningi reanimacji w polsko-niemieckim regionie przygranicznym”
Na styku komunikacji i życia – edukacja, która ratuje życie
Projekt współfinansowany przez program Europejskiej Współpracy Terytorialnej Interreg VIA.
Oś priorytetowa: Umożliwienie lepszego uczestnictwa w transgranicznym życiu codziennym poprzez język, kulturę i turystykę
Cel: Edukacja
Beneficjent: Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 1 im. prof. Tadeusza Sokołowskiego PUM w Szczecinie
Wartość projektu: 3 037 949,87 EUR
Środki dla USK1: 643 438,36 EUR (wkład własny 160 859,60 EUR)
Okres realizacji: 01.03.2025 – 29.02.2028
Partnerzy projektu:
- Klinika Anestezji, Intensywnej Terapii, Medycyny Ratunkowej i Medycyny Bólu Uniwersytetu Medycznego w Greifswaldzie
- Instytut Matematyki i Informatyki Uniwersytetu w Greifswaldzie
- Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 1 im. prof. Tadeusza Sokołowskiego PUM w Szczecinie
Innowacyjne podejście edukacyjne
Projekt „Nachbarsprache |wird| reanimiert” (NaReT) rewolucjonizuje naukę w niemiecko-polskim regionie przygranicznym: łączy zdobywanie umiejętności komunikacyjnych i interkulturowych z praktycznymi treningami reanimacyjnymi – wspieranymi przez sztuczną inteligencję (AI), naukę w tandemach i rozszerzoną rzeczywistość (XR). Inicjatywa tworzy nowatorskie, immersyjne środowisko nauki, w którym komunikacja, kultura i wiedza ratująca życie łączą się ze sobą.
Kluczowe elementy projektu to realistycznie cyfrowo symulowane scenariusze awaryjne, w których uczniowie muszą działać w języku sąsiadów
Dzięki okularom XR uczestnicy przeżywają interaktywne sytuacje z realistycznymi, wirtualnymi ofiarami, świadkami i rodziną. Komunikują się po niemiecku lub polsku, wymagając szybkiego i poprawnego działania. AI rozpoznaje i analizuje język w czasie rzeczywistym, dostosowując scenariusze do indywidualnych postępów w nauce.
Komunikacja transgraniczna w sytuacjach awaryjnych
W sytuacjach awaryjnych liczy się każda sekunda – i słowo. Szczególnie w regionach przygranicznych niezbędne jest nie tylko wiedza medyczna, ale także zdolność do jasnej komunikacji w języku sąsiadów. Mimo to zainteresowanie nauką języka niemieckiego i polskiego systematycznie maleje. Jednocześnie badania pokazują niepokojące dane:
- w Niemczech tylko około 50% osób[1] udziela pierwszej pomocy w przypadku zatrzymania krążenia,
- w Polsce wskaźnik wynosi około 60% [2],
- w Norwegii 80% ludności[3] udziela pomocy – europejski wzór do naśladowania.
Projekt NaReT odpowiada na tę potrzebę, eliminując bariery językowe, wzmacniając kompetencje w zakresie działań i przekazując wiedzę ratującą życie – sytuacyjnie, interaktywnie i kontekstowo.
Edukacja, która łączy i działa
Połączenie AI, treningów w tandemie i technologii XR jest unikalne w skali Europy. Uczestnicy nie traktują języków jako teoretycznych konstrukcji, lecz jako życiową konieczność. W symulowanych sytuacjach komunikują się intuicyjnie, sprawdzają znaczenia w kontekście i uczą się przez aktywne działanie. Ta forma adaptacyjnej nauki jest szczególnie ceniona przez młodzież, ale także dorośli, seniorzy, wolontariusze i personel medyczny czerpią z niej korzyści.
W ramach międzynarodowej ankiety 97,4% respondentów wskazało[4], że preferują naukę języka w kontekście praktycznym. Szczególnie motywująca była tematyka „ratowania życia”. NaReT trafia więc w samo sedno – edukacja traktowana jest tu jako społeczna więź i środek bezpieczeństwa.
Trwałość i przekazywanie wiedzy
Treści projektu będą trwale udostępnione na dwujęzycznej, cyfrowej platformie edukacyjnej. Umożliwi ona dostęp do opracowanych aplikacji XR, scenariuszy reanimacyjnych i modułów językowych także po zakończeniu projektu. Dodatkowo, zostaną przeszkoleni tzw. „multiplikatorzy wartości” – kluczowe osoby z różnych grup docelowych, które przekażą wiedzę i zakorzenią ją w swoich społecznościach.
Celem jest trwałe włączenie opracowanych formatów do instytucji edukacyjnych regionu – od szkół po służby ratunkowe. Stałe wsparcie naukowe zapewni jakość, skuteczność i dalszy rozwój projektu.
Razem na rzecz większego bezpieczeństwa i integracji
NaReT pokazuje, jak może działać współpraca europejska: ponad granicami, z połączonymi kompetencjami i wspólnym celem – ratowaniem życia i zbliżeniem ludzi do siebie. Nabywanie języka i wiedzy interkulturowej nie tylko jest wspierane, ale także praktycznie testowane – z widocznym korzyściami dla współżycia w niemiecko-polskim regionie.
Lista Partnerów stowarzyszonych projektu w porządku alfabetycznym:
Charité - Uniwersytet Medyczny w Berlinie, Gmina Gryfino, Land|Rettung M-V e.V., Landesfeuerwehrverband Brandenburg e.V., Niemiecka Rada Resuscytacji (GRC) e.V., Polska Rada Resuscytacji (PRC), Pomorski Uniwersytet Medyczny PUM, Szkoła Podstawowa w Przecławiu, Szpital Miejski w Świnoujściu, Szpital Powiatowy Wolgast gGmbH, Uniwersytet Greifswald - Centrum Obliczeniowe, Uniwersytet Szczeciński, Uniwersytet Trzeciego Wieku, Uckermärkische Rettungsdienstgesellschaft mbH, Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu – Akademia Nauk Stosowanych, Zarząd Wojewódzki Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczpospolitej Polskiej.
[1] Źródło: Niemiecka Rada Resuscytacji (GRC), https://www.grc-org.de/
[2] Źródło: Polska Rada Resuscytacji (PRC), https://www.prc.krakow.pl/
[3] Źródło: Norweska Rada Resuscytacji (NRC), https://www.nrr.org/
[4] Źródło: dr D. Orsson, Klinik für Anästhesie, Intensiv-, Notfall- und Schmerzmedizin, Universitätsmedizin Greifswald | Publikacja w przygotowaniu
(Aktualizacja: 06.05.2025)