Rzecznik Praw Pacjenta

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta

01-171 Warszawa, ul. Młynarska 46
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Bezpłatna infolinia:

Poniedziałek - Piątek: 9:00 - 21:00
tel. 0-800 190-590

 

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

Bezpłatna infolinia:

Poniedziałek - Piątek: 8:15 - 20:00
tel. 0-800 121-212

Skargi Pacjentów

W przypadku naruszenia praw pacjenta, pacjent lub osoba go reprezentująca może:

  • Zwrócić się do bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczenia, a następnie do Dyrektora ds. lecznictwa placówki (budynek DYREKCJI, w dni robocze, w godz. 8:00 - 14:00)
  • Złożyć skargę na piśmie w Księdze uwag pacjentów lub w Dziale Organizacyjno-Prawnym (budynek DYREKCJI, w dni robocze, w godz. 8:00 - 15:00)

Skargi mogą być składane ustnie lub pisemnie. Skargi pisemne, które nie zawierają imienia i nazwiska lub kontaktu (telefonu czy adresu) do osoby, która ją wniosła, nie będą rozpatrywane.

Można ją złożyć także elektronicznie, przez formularz kontaktowy.

 

Standardy Ochrony Małoletnich

Naczelną zasadą działań podejmowanych przez personel Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego nr 1 im. prof. Tadeusza Sokołowskiego PUM w Szczecinie jest dbałość o zdrowie dziecka we wszystkich jego wymiarach. Działamy dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Traktujemy dzieci z szacunkiem, uwzględniając potrzeby oraz respektując Jego prawa. Podejmujemy wszelkie uzasadnione kroki w celu promowania bezpiecznych praktyk oraz ochrony dzieci przed krzywdą, nadużyciami i wykorzystywaniem. W celu realizacji tych zadań personel szpitala działa w ramach obowiązującego prawa oraz przepisów wewnętrznych.

W Szpitalu został powołany Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy:
mgr Ilona Gaida, tel. (91) 425 33 04

Czym jest przemoc fizyczna wobec dziecka?
Jest to celowe użycie siły fizycznej, które powoduje lub z dużym prawdopodobieństwem może spowodować uszczerbek na zdrowiu, zagrażać jego życiu, rozwojowi i godności.

Przemoc fizyczna obejmuje takie działania, jak:

  • uderzanie,
  • bicie,
  • kopanie,
  • potrząsanie,
  • gryzienie,
  • duszenie,
  • parzenie,
  • przypalanie,
  • trucie,
  • gryzienie.

Przemoc psychiczna wobec dziecka (krzywdzenie emocjonalne)
Przemoc psychiczna oznacza brak zapewnienia odpowiedniego rozwojowo, wspierającego środowiska, łącznie z dostępnością osoby znaczącej, by dziecko mogło rozwinąć stabilne i pełne kompetencje emocjonalne i społeczne, adekwatne do jego osobistych możliwości i kontekstu społecznego, w którym żyje. Te niekorzystne działania wobec dziecka, powodują lub z dużym prawdopodobieństwem mogą spowodować krzywdy zdrowotne fizyczne, psychiczne, moralne lub społeczne w rozwoju, a kontrola nad nimi spoczywa na rodzicu lub innej osobie, z którą dziecko pozostaje w relacji opartej na zaufaniu, władzy lub odpowiedzialności

Wykorzystywanie seksualne dziecka
Jest to aktywność seksualna z udziałem osoby małoletniej (do 15 roku życia), podjęta przez dorosłego, nastolatka lub dziecko. Osoba, która wykorzystuje ma przewagę wiekową, fizyczną lub intelektualną nad dzieckiem. Wykorzystywanie seksualne ma miejsce wtedy, gdy następuje bezpośredni kontakt fizyczny o charakterze seksualnym (dotykanie dziecka lub nakłanianie go do dotykania dorosłego bądź do masturbacji), ale także, kiedy nie ma takiego kontaktu (np. obnażanie, pokazywanie pornografii, prowadzenie z dzieckiem rozmów o tematyce erotycznej wykraczających poza edukację seksualną).

Zaniedbanie dziecka
Jest to brak zapewnienia odpowiednich warunków do rozwoju dziecka w sferze zdrowotnej, edukacyjnej i emocjonalnej, m.in. odpowiedniego odżywiania, schronienia i bezpieczeństwa, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom i powodujące w następstwie lub mogące powodować uszczerbek na zdrowiu dziecka lub zaburzenie rozwoju psychicznego, moralnego lub społecznego.

Zaniedbanie może być:

  • fizyczne (ekonomiczne, zdrowotne),
  • emocjonalne,
  • edukacyjne (intelektualne).

Gdzie szukać pomocy?

POWIADOM POLICJĘ
W sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia powiadom Policję (nr 997, 112) - szybka reakcja umożliwi zapewnienie ochrony oraz wszczęcie odpowiednich procedur, a także zabezpieczenie dowodów zdarzenia.

ZGŁOŚ SIĘ DO LEKARZA
W razie doznania obrażeń ciała zgłoś się do lekarza w celu udzielenia pomocy medycznej. Możesz otrzymać bezpłatne zaświadczenie lekarskie informujące o przyczynach i rodzaju uszkodzeń związane z użyciem przemocy w rodzinie.

ZADZWOŃ
Jeśli potrzebujesz wsparcia psychologicznego w związku z przemocą w Twojej rodzinie, albo udzielenia informacji o miejscach pomocy w Twojej najbliższej okolicy, zadzwoń:

Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia"

Infolinia: nr 800-120 002; całodobowa poradnia telefoniczna: (22) 668 70 00 lub 116

POMOCY UDZIELAJĄ
W celu uzyskania kompleksowej pomocy zgłoś się do właściwej instytucji:

  • Anonimowa Policyjna Linia Specjalna „Zatrzymać przemoc”
    Telefon: 800 12 01 48
  • Policyjny Telefon Zaufania dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie
    Telefon: 800 120226
  • Pomoc Pokrzywdzonym
    Telefon: 222 309 900
  • Centrum Opieki nad Dzieckiem
    Telefon: (91) 431 58 91 w. 26
  • Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
    Telefon: 116 111
  • Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
    Telefon: 800 121 212
  • Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Szczecinie
    Telefon: (91) 485 76 01; 485 76 03; całodobowy telefon interwencyjny: 192 89
  • Punkt konsultacyjny ds. uzależnień i przemocy w rodzinie
    Telefon: (91) 483 06 60
  • Dział Interwencji Kryzysowej
    Telefon: (91) 464 63 34; 464 63 35; 464 68 48; całodobowo: 192 89
  • Sekcja Terapii i Profilaktyki
    Telefon: (91) 464 63 34
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Policach
    Telefon: Telefon: (91) 317 02 28; (91) 424 07 00 w. 101, 102, 103, 104
  • Całodobowa Interwencja Kryzysowa w Policach
    Telefon: 603 606 609
  • SOS dla Rodziny
    Telefon: 663 606 609

 

  • Standardy ochrony małoletnich w USK-1 PUM - plik PDF: Kliknij tutaj
  • Zasady bezpiecznego kontaktu personelu z małoletnim pacjentem, wersja dla dzieci - Plik PDF: Kliknij tutaj
  • Zasady relacji miedzy małoletnimi pacjentami, wersja dla dzieci - plik PDF: Kliknij tutaj
  • Schemat interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez rodzica/opiekuna - Plik PDF: Kliknij tutaj
  • Schemat interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie - Plik PDF: Kliknij tutaj
  • Schemat interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią - Plik PDF: Kliknij tutaj

Szczególne uprawnienia

Prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje pacjentom:

  • posiadającym tytuł „Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi”,
  • posiadającym tytuł „Zasłużonego Dawcy Przeszczepu”,
  • inwalidom wojennym i wojskowym, kombatantom,
  • uprawnionym żołnierzom i pracownikom oraz weteranom poszkodowanym - w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
  • kobietom w ciąży,
  • do 18 r.ż., u których stwierdzono ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu
  • działaczom opozycji antykomunistycznej i osobom represjonowanym z powodów politycznych
  • posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności
  • deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy III Rzeszy i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Osoba uprawniona do korzystania ze świadczeń zdrowotnych poza kolejnością ma obowiązek przedstawić dokument potwierdzający uprawnienia.

Obowiązki świadczeniodawcy

Korzystanie poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej w szpitalu oraz ze świadczeń specjalistycznych w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej oznacza, że:

  • świadczeniodawca udziela tych świadczeń poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej przez niego listy oczekujących,
  • świadczeniodawca udziela tych świadczeń w dniu zgłoszenia,
  • w przypadku gdy udzielenie świadczenia nie jest możliwe w dniu zgłoszenia, świadczeniodawca wyznacza inny termin poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej przez niego listy oczekujących,
  • świadczenie z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej nie może być udzielone w terminie późniejszym niż w ciągu 7 dni roboczych od dnia zgłoszenia,
  • osoby uprawnione korzystają ze świadczeń opieki zdrowotnej po okazaniu właściwego dokumentu potwierdzającego uprawnienia.

Pierwszeństwo w korzystaniu z ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych ustawowo nie ogranicza się wyłącznie do tzw. pierwszych wizyt - obejmuje ono cały proces leczenia pacjenta.

Osoby wpisane na krajowe listy osób oczekujących na przeszczepienie komórek, tkanek i narządów, zgodnie z przepisami o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (art. 24) korzystają poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie przeszczepów.

 

Udostępnianie dokumentacji medycznej

Kopia dokumentacji medycznej pacjenta udostępniana jest na wniosek:

  • Pacjenta
  • Osoby upoważnionej przez pacjenta
  • Przedstawiciela ustawowego pacjenta: rodzic (do chwili ukończenia przez dziecko 18 roku życia,) opiekun ustanowiony przez sąd, za okazaniem stosownego orzeczenia (np. opieka nad małoletnim, opieka nad ubezwłasnowolnionym)
  • W razie śmierci pacjenta – osoby bliskiej zmarłego pacjenta (małżonek, krewny do drugiego stopnia lub powinowaty do drugiego stopnia w linii prostej, przedstawiciel ustawowy, osoba pozostająca we wspólnym pożyciu lub osoba wskazana przez pacjenta)

 

W jaki sposób?

Wniosek może być złożony w dowolnej formie, w szczególności w formie pisemnej, za pośrednictwem środków informatycznych, teleinformatycznych i elektronicznych, lub ustnej oraz osobiście.

  • Wniosek można przesłać

na adres pocztowy USK-1:
71-252 Szczecin, ul. Unii Lubelskiej 1,
71-460 Szczecin, ul. Broniewskiego 26,
72-010 Police, ul. Siedlecka 2

za pośrednictwem platformy ePUAP:
/USK_Nr_1_PUM/SkrytkaESP

lub przez:
Formularz kontaktowy do Szpitala

  • Wnioski można również składać od poniedziałku do piątku, w dni robocze w godzinach: 7:30 - 14:00 w Kancelarii, lub w komórkach organizacyjnych Szpitala, w których dokumentacja została wytworzona.

    Poza wskazanymi godzinami wnioski składać można w Izbie Przyjęć Szpitala przy ul.  Siedlecka 2 w Policach albo Psychiatrycznej Izbie Przyjęć przy ul. Broniewskiego 26 w Szczecinie albo w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym przy ul. Unii Lubelskiej 1 w Szczecinie.

Przykładowy wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej (PDF): Kliknij tutaj

 

W jakiej formie udostępniana jest kopia dokumentacji medycznej?

  • do wglądu w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych,
  • poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii,
  • na informatycznym nośniku danych (cyfrowy zapis badania diagnostycznego)

 

W jaki sposób udostępniana jest kopia dokumentacji medycznej?

  • do wglądu w siedzibie Szpitala, w jednostce w której wytworzono dokumentacje medyczną, po ustaleniu terminu
  • po przez odbiór osobisty w siedzibie Szpitala od pn.-pt.
    Szczecin, ul. Unii Lubelskiej 1: budynek DYREKCJA, parter, pom.1.12, w godzinach 7:30 – 15:00:
    Police, ul. Siedlecka 2, IVp. pom.539, w godzinach 7:30 – 14:30;
  • za pośrednictwem operatora pocztowego, listem poleconym, na wskazany w złożonym wniosku adres;


Obecnie nie ma możliwości udostępnia kopii dokumentacji medycznej prowadzonej w postaci papierowej w formie odwzorowania cyfrowego (skanu) za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail).

 

Kiedy otrzymam kopie dokumentacji medycznej?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, udostępnianie dokumentacji medycznej następuje bez zbędnej zwłoki, a więc możliwie jak najszybciej.

 

Koszty?

Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta za udostępnienie dokumentacji medycznej Szpital może pobierać opłatę. Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej nie mogą przekroczyć wysokości kwot określonych w art. 28 ust. 4 ustawy o prawach pacjenta.

  • Za jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej – 16,32 zł brutto
  • Za jedną stronę kopii dokumentacji medycznej – 0,57 zł brutto
  • Za sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych – 3,26 zł brutto

Opłat nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie przez niego upoważnionej po raz pierwszy w żądanym zakresie.

 

Podkategorie

Logotypy nad stopka

Narodowy Fundusz Zdrowia
Logo CERTA
TÜV Rheinland Polska
Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 1

Ważne

Dla Pracowników

Administracja

Kancelaria w Szpitalu jest czynna:
w dni robocze od poniedziałku do piątku
w godzinach 07:30 - 14:00